Platí zásada, že pokiaľ prestanete šporovať a prestanete sa dlhodobo hýbať, tak musíte počítať s tým, že cez pľúca dostanete stále menej kyslíka do tela a stále viac kysličníka uhličitého zostáva v tele. A tak si dajte záväzok, že budete pravidelne robiť cvičenia, kde pľúca budú poriadne dýchať. Patrí sem aj rýchly pohyb pri boxe alebo na stacionárnom bicykli. Sú aj iné možnosti.

Pokiaľ iba sedíte a necvičíte, tak zvyčajne dýchate iba niektorou časťou pľúc. U žien to je najčastejšie plytké dýchanie hornou časťou pľúc. Ďalšie časti pľúc dýchajú minimálne a majú náchylnosť chorľavieť. A tie časti, ktoré dýchajú, nemajú čas na dostatočnú údržbu a regeneráciu.

V staršom veku príde aj iný problém a to, že pľúca a pľúcne bunky trvalo slabnú a aby človek zabezpečil dostatočný prísun kyslíka do tela je nutné zmeniť spôsob dýchania. A nie je to také jednoduché. Treba mnoho rokov dôsledne cvičiť aspoň dvakrát do týždňa zmenu dýchania. Prinútiť pľúca, aby dýchali celé a nie iba nejaká časť pľúc. Teda hovoríme o zmene pohybového vzorca a to priamo v neurónoch miechy. Môžete to zobrať tak, ako keby sa vám poškodila schopnosť dýchať a musíte ju znovu nacvičiť. A tak mnohoročné úsilie vedie k tomu, že prinútite miechu, aby neustále a trvalo dýchala pri bežnej činnosti ako keby ste bežali. A to vám zabezpečí aj v staršom veku dostatok kyslíka v krvi a menej kysličníka uhličitého v žilách. Takéto techniky už zvládlo pár cvičiacich a tak si vytvorili nový základ pre dostatok kyslíka v krvi aj v staršom veku.


Toto je časť potrebných cvičení a terapií pre udržanie zdravých pľúc a už odteraz budete vedieť, že tu ide aj o dostatok kyslíka v pľúcach. A treba pochopiť aj skutočnosť, že chorobný stav, ale aj staroba je vlastne poškodenie alebo poškodzovanie celého systému dýchania. A tak je vhodné trvalo cvičiť dychové cvičenia. V mladom veku je to ako systém rozcvičky a v staršom veku je to dôsledné precvičovanie celého systému dýchania.

Teda treba si uvedomiť, ako dýchate a musíte vedieť si to predstaviť a do daných oblastí sa skoncentrovať. Dobrá je technika zatlačenia prstom na hrudník a plne sa na zatlačenie koncentrovať. Prstom zatlačiť vždy na inom miest pľúc.

Klasické cvičenie je poriadne sa nadýchnuť a dodychovať ešte ďalší kyslík. Potom to môže byť zadržanie dychu. Prípadne rýchle nadýchnutie a rýchle vydýchnutie. Prípadne nadýchnete a zadržíte dych a pobúchate si po hrudníku a tým dostať do krvi viac kyslíka.

Potom je tu možnosť všetko vydýchnuť a ešte vydýchnuť skoro všetko a počkať chvíľočku a zo žíl vytiahnuť čo najviac kysličníka uhličitého.

Môžete dýchať pomalšie, potom dýchať rýchlejšie, potom dýchať prudko. Potom dýchať jednou nosnou dierkou, potom druhou dierkou. Nadychovať a vydychovať iba ústami. Ústa sú zovreté a dýcha sa ako cez slamku.

Počas dýchania ruky idú hore a pri výdychu idú zase dole. Hrudník sa roztvára a potom zatvára. Môžete dýchať do balóna a merať si sami kapacitu pľúc. Dýchate vždy určitou časťou pľúc a takto prejdete každú oblasť pľúc.

Pre dýchanie je dôležitý aj stav srdca a srdcového svalu. Pokiaľ sa niekto dlhšie rýchlo nepohybuje a netrénuje šprintovanie, tak srdce slabne a klesá jeho výkonnosť. Jednoducho, pokiaľ srdce nedostáva rýchle pohyby, tak vo vnútri svalov zanikajú rýchlostné svaly a to nie je dobré pre samotný srdcový sval. A tak pre dobré dýchanie je potrebné výkonné srdce a to sa dá dosiahnuť iba vtedy, keď sa fyzicky koncentrujete do svalov a aj do srdcového svalu a znovu vrátite rýchlostnými cvičeniami srdcu výkonnosť. Bohužiaľ, tieto cvičenia sú trochu nepríjemné, lebo pri nich zo začiatku srdcový sval pobolieva. Ale to treba vydržať a po pár mesiacoch tréningu to odoznie. Ale vždy sa radšej s niekým poraďte. A keď je potrebné, tak aj s lekárom. Zvážte stav svojho srdca.

Pre istotu sa odporúča dávať si aspirín, aby ste mali mierne nariedenú krv. A môžete užiť aj štvrť tabletky nitroglycerínu. Je voľne v predaji. A hlavne to užívajte v prípade zahusťovania krvi. Zistite, aký ste typ a či sa vám zahusťuje krv.

Dýchanie
http://sk.wikipedia.org/wiki/D%C3%BDchanie
http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%BDch%C3%A1n%C3%AD
Pri posluchu pľúc sa ich zvukové fenomény označujú ako dýchacie šelesty
http://sk.wikipedia.org/wiki/Posluch_%28medic%C3%ADna%29
Spirometrické vyšetrenie kapacity pľúc
http://sk.wikipedia.org/wiki/Spirometria
http://cs.wikipedia.org/wiki/Spirometrie
Holotropné dýchanie, kde sa zadržuje dych alebo sa zase prudko dýcha
http://cs.wikipedia.org/wiki/Holotropn%C3%AD_d%C3%BDch%C3%A1n%C3%AD
Videá o dychových cvičeniach
http://www.youtube.com/watch?v=pQVwHl-xA2s
http://www.youtube.com/watch?v=cJAG7hji5Bs
http://www.regiontv.eu/archiv/2012-02-29/
http://mojaastma.soyamedia.com/poradna-astmatika/rehabilitacia-pacientov-s-astmou-dychove-cvicenia/video

Pránajáma sú jogové dýchacie techniky, dýchacie cvičenia, pomocou ktorých ovládame dych.
http://sk.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A1naj%C3%A1ma
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pránájáma
http://de.wikipedia.org/wiki/Pranayama
http://en.wikipedia.org/wiki/Pranayama
www.youtube.com/results?search_query=pranayama&aq=0
www.youtube.com/pranayama+breat
Stránky o dychových cvičeniach, kurzy meditácie
http://sk.srichinmoycentre.org/kurz_meditacie/meditacne_cvicenia/dychove_cvicenia_II
Dychové cvičenia pomáhajúce pri astme
http://prealergikov.sk/tema/5/
Ochrana proti stresu. Relaxačné dýchanie
http://referaty.atlas.sk/ostatne/nezaradene/37169
Správna technika dýchania pri cvičení
http://fit.server.sk/trening/spravna-technika-dychania/

Popis dychových cvičení
http://webcache.googleusercontent.com



Zoznam ďalších článkov: